Statut Fundacji Manus
Tekst jednolity przyjęty przez Radę Fundacji “MANUS” uchwałą RFM nr 14/2015 w dniu 17 grudnia 2015 roku.
Postanowienia ogólne
§1
- Z inicjatywy Samorządu Studenckiego Politechniki Wrocławskiej, Piotr Grobelny, Olga Ilnicka, Michał Ilnicki, Maciej Małuszek i Tadeusz Pastuszak oraz Politechnika Wrocławska, pragnąc w jak najszerszym zakresie wykorzystywać siły i zdolności twórcze społeczności akademickiej oraz zapewniać rozwój materialnej i intelektualnej egzystencji studentom i absolwentom, aktem notarialnym sporządzonym w dniu 14.03.1995 r. we Wrocławiu ustanowili Fundację na rzecz Samorządu Studenckiego Politechniki Wrocławskiej pod nazwą Fundacja „MANUS”, zwaną dalej Fundacją.
- Siedzibą Fundacji jest miasto Wrocław.
- Terenem działalności Fundacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej oraz zagranica.
- Czas działania Fundacji jest nieograniczony.
- Fundacja może współpracować z innymi fundacjami w kraju i za granicą.
- Ministrem właściwym do spraw Fundacji jest minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego.
Cele fundacji
§2
- Celem Fundacji jest:
- Poprawa zaplecza socjalno-bytowego wykorzystywanego przez studentów i doktorantów;
- Pomoc w znalezieniu zatrudnienia, pośrednictwo pracy dla studentów i absolwentów;
- Inspirowanie, organizowanie oraz promowanie kultury studenckiej;
- Organizowanie studenckiego, doktoranckiego i pracowniczego ruchu naukowego, kulturalnego i rozwój naukowych kontaktów studentów, doktorantów i pracowników naukowych z innymi środowiskami akademickimi w kraju i za granicą;
- Wspieranie działalności turystycznej środowiska akademickiego, a w szczególności krajowego i zagranicznego studenckiego ruchu turystycznego;
- Poprawa stanu zdrowia studentów i doktorantów poprzez rozszerzenie i rozwijanie akademickiej bazy sportowej i medycznej.
- Likwidowanie barier w dostępie do edukacji chorych i niepełnosprawnych studentów, doktorantów, absolwentów i pracowników.
- Działalność na rzecz podnoszenia kwalifikacji zawodowych studentów, doktorantów i absolwentów.
- Pobudzanie i kreowanie postaw przedsiębiorczych, w szczególności wspieranie przedsiębiorczości akademickiej oraz pomoc przy zakładaniu i prowadzeniu działalności gospodarczej przez społeczność Politechniki Wrocławskiej.
- Promocja nauk ścisłych zachęcająca nowe osoby do włączania się w społeczność Politechniki Wrocławskiej.
- Edukacja młodzieży szkolnej i akademickiej.
- Upowszechnianie kultury fizycznej, zdrowego stylu życia, podnoszenie sprawności fizycznej oraz zachęcanie dzieci i młodzieży oraz społeczności akademickiej do aktywnego i zdrowego trybu życia.
- Rozwijanie zdrowego stylu życia wśród dzieci, młodzieży szkolnej i społeczności akademickiej.
- Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
- Prowadzenie domów studenckich, stołówek studenckich i klubów studenckich;
- Organizowanie festiwali, imprez artystycznych, sportowych, turystycznych i promocji artystów;
- Organizowanie seminariów, konkursów, konferencji i innych imprez naukowych;
- Dofinansowywanie i wspomaganie wymiany krajowej i zagranicznej studentów, finansowanie praktyk krajowych i zagranicznych;
- Dofinansowywanie działalności naukowej pracowników naukowych i studentów poprzez finansowanie badań i eksperymentów naukowych;
- Propagowanie osiągnięć naukowych Politechniki Wrocławskiej w kraju i za granicą;
- Gromadzenie środków pieniężnych i rzeczowych przeznaczonych do realizacji celów statutowych;
- Współpraca z instytucjami państwowymi, samorządowymi i organizacjami społecznymi w kraju i za granicą działającymi w zakresie objętym celami fundacji;
- Pomoc finansowa samorządowi studenckiemu w realizacji celów Fundacji;
- Fundowanie stypendiów dla wyróżniających się studentów i pracowników naukowych;
- Prowadzenie pośrednictwa w pozyskiwaniu miejsc zamieszkania dla studentów, absolwentów i pracowników naukowych;
- Organizowanie staży i praktyk dla studentów i absolwentów;
- Pozyskiwanie środków i inne działania na rzecz kształcenia ustawicznego;
- Opiekę dzienną nad dziećmi w wieku do lat 3 studentów i pracowników uczelni;
- Upowszechnianie form kultury fizycznej, wdrażających nawyki czynnego wypoczynku oraz umiejętności jego organizowania;
- Organizowanie i prowadzenie współzawodnictwa sportowego w środowisku szkolnym i akademickim;
- Promowanie sportu, rekreacji, turystyki i zdrowego stylu życia.
Majątek fundacji
§3
- Majątek Fundacji stanowi Fundusz założycielski w kwocie 2000,- zł (dwa tysiące złotych), z czego kwotę 1000,- zł (tysiąc złotych) przeznacza się na działalność gospodarczą oraz środki i składniki majątkowe nabyte w czasie działalności statutowej.
- Dochody Fundacji pochodzą z:
- spadków, zapisów, darowizn, subwencji, dotacji i wszelkiego rodzaju innych przysporzeń majątkowych poczynionych na rzecz Fundacji przez krajowe i zagraniczne osoby fizyczne i prawne;
- dochody z działalności gospodarczej;
- wpływy z kwest i zbiórek organizowanych przez Fundację;
- odsetki bankowe;
- inne dochody;
- Dysponowanie środkami pochodzącymi ze źródeł wymienionych w §3, ust.2, pkt1 powinno uwzględniać życzenia ofiarodawców co do przekazanych Fundacji sum pieniężnych lub środków rzeczowych; w takich przypadkach mogą być tworzone w majątku Fundacji odrębne fundusze.
Działalność gospodarcza
§4
- Fundacja prowadzi działalność gospodarczą, a zasady tej działalności i jej zakres określa załącznik do niniejszego Statutu.
- Działalność, o której mowa w §4 ust.1, może być prowadzona poprzez wyodrębnioną jednostkę organizacyjną Fundacji (np. zakład), bądź bezpośrednio przez samą Fundację.
Ograny fundacji
§5
Organami Fundacji są:
- Rada Fundacji.
- Zarząd Fundacji.
Rada fundacji
§6
- Rada Fundacji jest jej naczelnym organem stanowiącym i pełni funkcje nadzorczo-kontrolne.
- Radę Fundacji tworzą:
- czterej przedstawiciele Politechniki Wrocławskiej powoływani przez Rektora;
- trzej przedstawiciele studentów powoływani przez Zarząd Parlamentu Studentów Politechniki Wrocławskiej;
- Rada Fundacji wybiera ze swojego grona przewodniczącego oraz dwóch wiceprzewodniczących, w tym co najmniej jednego studenta.
- O utracie lub pozbawieniu mandatu członka Rady Fundacji decyduje Rektor – w przypadku przedstawicieli Politechniki Wrocławskiej oraz Zarząd Parlamentu Studentów Politechniki Wrocławskiej – w przypadku przedstawicieli studentów.
- Rada Fundacji powoływana jest na kadencję odpowiadającą kadencji Rektora Politechniki Wrocławskiej. Z chwilą upływu kadencji Rady wszyscy jej członkowie tracą mandat;
- Rada Fundacji pracuje w oparciu o własny regulamin i plan posiedzeń. Zebrania Rady Fundacji odbywają się co najmniej dwa razy w roku;
- Przedstawicielem Zarządu Parlamentu Studentów Politechniki Wrocławskiej może być jedynie student Politechniki Wrocławskiej. Ukończenie studiów, skreślenie z listy studentów i inne zdarzenia powodujące utratę statutu studenta skutkują utratą mandatu w Radzie;
- Zebranie członków Rady Fundacji jest władne do podejmowania uchwał jeżeli w zebraniu uczestniczy co najmniej 4 członków Rady Fundacji.
- Zebrania Rady Fundacji zwołuje jej przewodniczący lub jeden z wiceprzewodniczących z własnej inicjatywy, bądź na pisemny wniosek:
- co najmniej dwóch członków Rady;
- prezesa Zarządu lub co najmniej dwóch członków Zarządu;
- Rada Fundacji może powoływać eksperckie komisje stałe lub doraźne pełniące funkcje doradcze albo kontrolne z udziałem osób biegłych w problematyce, dla której daną komisję powołano.
- Do uprawnień Rady Fundacji – oprócz kompetencji wymienionych w innych miejscach Statutu – należy:
- wybór prezesa Zarządu Fundacji, który proponuje pozostałych członków Zarządu, a zatwierdza ich Rada Fundacji;
- odwoływanie członka Zarządu lub całego Zarządu po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego;
- nadzorowanie wszystkich dziedzin pracy Zarządu i podległych mu jednostek organizacyjnych;
- sprawdzanie zgodności z prawem i niniejszym Statutem działań podejmowanych przez Zarząd i podlegające mu jednostki organizacyjne;
- zatwierdzanie planów rzeczowo – finansowych działalności Fundacji sporządzonych przez Zarząd;
- przyjmowanie sprawozdań z pracy Zarządu i zatwierdzanie rocznego bilansu finansowego; udzielanie na tej podstawie absolutorium dla Zarządu;
- kontrolowanie stanu majątkowego i wyników ekonomicznych Fundacji oraz jej wyodrębnionych jednostek gospodarczych;
- wyrażanie zgody na przystąpienie do spółki, bądź wystąpienie z niej;
- dokonywanie corocznej oceny całokształtu działalności Fundacji;
- zatwierdzanie regulaminów wewnętrznych;
- ustalanie wynagrodzeń Zarządu Fundacji;
- wypełnianie innych powinności wynikających ze Statutu oraz regulaminów, o których mowa w §6 ust.9 pkt.10);
- Decyzje i uchwały Rady Fundacji zapadają bezwzględną większością głosów.
- Decyzje personalne, a w szczególności powołanie Zarządu Fundacji oraz zmiany składu Zarządu Fundacji przed upływem kadencji, zapadają większością 4/7 statutowego składu Rady.
- Członkowie Rady Fundacji pełnią swe funkcje honorowo. Przysługuje im jednak zwrot poniesionych kosztów podróży i noclegów.
Zarząd fundacji
§7
- Zarząd Fundacji jest organem wykonawczym, kierującym całokształtem bieżącej działalności i zarządzającym majątkiem Fundacji.
- Zarząd Fundacji składa się z co najmniej 3 i co najwyżej 5 członków:
- Prezesa wybieranego przez Radę Fundacji;
- Członków wybieranych przez Radę Fundacji spośród kandydatów przedstawionych Radzie przez Prezesa;
- Zarząd konstytuuje się na pierwszym posiedzeniu każdej kadencji.
- Kadencja Zarządu trwa trzy lata licząc od daty ukonstytuowania się. Po tym okresie Zarząd działa nadal, aż do czasu wybrania nowego Zarządu przez Radę Fundacji.
- Zarząd wybiera spośród siebie dwóch zastępców Prezesa.
- Do zakresu działania Zarządu Fundacji należy:
- kierowanie działalnością Fundacji;
- reprezentowanie Fundacji na zewnątrz wobec organów państwa, władz samorządowych, służb publicznych, a także osób fizycznych i prawnych w kraju bądź za granicą;
- tworzenie i znoszenie zakładów lub innych jednostek organizacyjnych Fundacji oraz nadzorowanie ich działalności;
- ustalanie zasad wynagradzania pracowników Fundacji oprócz Zarządu Fundacji;
- opracowywanie regulaminów jednostek prowadzących działalność gospodarczą;
- opracowywanie planów działalności Fundacji;
- przygotowywanie sprawozdań z działalności Fundacji i jej stanu majątkowego za rok bieżący oraz za cały okres kadencji;
- załatwianie innych spraw nie zastrzeżonych do kompetencji Rady Fundacji;
- Oświadczenia woli w imieniu Zarządu składa co najmniej dwóch jego członków, w tym Prezes lub Zastępca.
- Zarząd może udzielić pełnomocnictwa innym osobom do dokonywania czynności prawnych określonego rodzaju.
- W przypadku ustąpienia lub odwołania członka Zarządu wakat uzupełnia się w trybie przewidzianym w §6, ust.9, pkt1,2, przy czym kadencja nowo powołanego członka Zarządu trwa do końca kadencji całego Zarządu.
- Decyzja i uchwały Zarządu Fundacji zapadają bezwzględną większością głosów przy obecności co najmniej trzech członków Zarządu. W przypadku równej ilości głosów decyduje głos Prezesa Zarządu Fundacji.
Prawa ofiarodawców
§8
- Każdy ofiarodawca na rzecz Fundacji zostaje wpisany do Księgi Dobroczyńców Fundacji.
- Osobom i instytucjom szczególnie zasłużonym dla Fundacji Rada przyznaje Medal Fundacji wraz z dyplomem honorowym.
- Wzór medalu określa Rada Fundacji.
Zmiana statutu
§9
- Statut Fundacji może być zmieniony w drodze uchwały Rady Fundacji podjętej w głosowaniu jawnym w trybie § 6 ust. 6 większością 4/7 statutowego składu Rady.
- Z inicjatywą zmiany Statutu może wystąpić Rada lub Zarząd Fundacji z zachowaniem trybu przewidzianego w Ustawie o fundacjach z dnia 6 kwietnia 1984 r. (jednolity tekst Dz. U. Nr 46 z 1991 roku poz.203).
Likwidacja fundacji
§10
- Fundacja ulega likwidacji w przypadkach przewidzianych w Ustawie o fundacjach z dnia 6 kwietnia 1984 roku (jednolity tekst Dz.U.Nr 46 z 1991 roku, poz.203).
- Decyzję o likwidacji podejmuje Rada Fundacji na wniosek własny lub Zarządu Fundacji.
- Uchwałę o likwidacji Fundacji Rada podejmuje w trybie § 6 ust. 6 większością 4/7 statutowego składu Rady.
- Likwidatorami Fundacji są członkowie ostatniego Zarządu, chyba że w uchwale o likwidacji Rada wyznaczyła inne osoby do tego zadania. Wynagrodzenie likwidatorów określa Rada Fundacji i obciąża ono majątek Fundacji.
- Likwidatorzy podejmują czynności niezbędne dla zakończenia działalności Fundacji, a w szczególności zamykają jej bieżące sprawy, ściągają wierzytelności i wypełniają zobowiązania.
- W granicach czynności wymienionych w §10 ust.5 likwidatorzy mają prawo reprezentowania Fundacji. Ograniczenia tego zakresu działania likwidatorów nie mają skutku prawnego wobec osób trzecich.
- Cały majątek Fundacji pozostały po jej zlikwidowaniu i zamknięciu rozliczeń podlega przekazaniu na rzecz Politechniki Wrocławskiej z przeznaczeniem na cele studenckie.
Przepisy końcowe
§11
Każdy fundator, o ile wyrazi taką wolę, może brać udział w zebraniach Rady Fundacji z głosem doradczym osobiście lub przez upoważnioną osobę.